Menu Sluiten

Promo 1/8 GT E

Reglement Intro

Reglement Efra

Promotie voor 2025

______

2 klassen in de 1/8 GT Electro

In 2025 start MRG met de promotie van de 1/8 GT Electro klasse en zal de club competitie organiseren in 2 klassen, de INTRO en de EFRA klasse.

De INTRO klasse is er om startende rijders van de eerste dag te laten genieten van het RC rijden op een circuit samen met andere rijders. Met een volledig standaard 1/8 GT wagen met beperkt vermogen is de leerdrempel laag en race je heel gemakkelijk mee in de club-competitie zonder eerder al ervaring opgedaan te hebben. Startende rijders kunnen beginnen met de aankoop van een rijklare wagen van degelijke kwaliteit aan een schappelijk budget. Voor 2025 organiseren we een groepsaankoop die de prijs van de RTR-kit verlaagt naar 470 €. Een volledig complete kit met batterijen, lader, banden en een MRG-jaarlicentie komt op 790€, meer info over de promotie onderaan deze pagina. Iedereen met een elders gekochte standaard 1/8 GT die voldoet aan het INTRO reglement is ook welkom om deel te nemen in deze klasse.

Met deze standaard wagen blijft de topsnelheid beperkt en dat maakt het voor de startende rijders mogelijk om de wagen eenvoudiger onder controle te houden. Een stuurfoutje zal dan ook niet onmiddellijk worden afgestraft met schade aan de wagen als gevolg. Deze 1/8 GT wagens zijn heel degelijk gebouwd en kunnen best wel tegen een stootje… is er toch iets stuk dan zal de herstelkost niet dadelijk oplopen, er zijn immers geen dure carbon onderdelen die de wagen lichter maar ook breekbaar maken. Gezien de opzet van de klasse is in het reglement opgenomen dat de wagen werkelijk standaard moet blijven met enige uitzondering dat er een groter tandwiel op de motor kan, en ook de banden worden beperkt tot 1 type waarvan we overtuigd zijn dat deze goede grip geven en de wagen makkelijk te rijden zal zijn. Hier kijken we in het eerste jaar om die banden door een groepsaankoop via de club aan goede prijs aan te bieden, daarna evalueren we dat.

Voor de ervaren rijders die met hun 1/8 GT Electro sneller wensen te gaan, is er de 1/8 GT Electro Efra klasse (Efra = europese automodelsport federatie https://www.efra.ws/ ). De Efra regels laten immers toe om binnen de grenzen van het technisch reglement, de wagen te tunen tot een heel snelle race wagen waar ervaren piloten absoluut plezier aan kunnen beleven. In bijlage ook een samenvatting van de Efra regels, het volledig reglement is steeds te raadplegen op de website van Efra.

Rijders die voldoende ervaring opdeden in de INTRO klasse, kunnen hun wagen upgraden met een snellere motor en regelaar om deel te nemen in de EFRA-klasse.

Vragen over de 1/8 GT Electro klasse en de aanschaf van de Serpent RTR-kit via de promotie voor de INTRO klasse kunnen best gesteld worden via info@modelracegenk.be

Naar boven

______

Reglement Intro

Reglement 1/8 GT Electro INTRO klasse:

  • RTR of standaard 1/8 GT Electro: ‘Out-of-the-box’ = geen tuning onderdelen
  • Sensorloze motor met max 1900 kV.
  • Max overbrenging gespecifieerd.
    Voor de Serpent 1/8 GT met 1900 kV motor betekent dit dat het motortandwiel maximaal 18T is. Dit geeft de wagen een aangename snelheid en als rijder leer je al uw bochtensnelheid onder controle te houden om snelle rondjes te rijden. Indien andere merken een andere overbrenging hebben, controleren we dat het toerental van de banden op maximale snelheid niet hoger ligt dan bij de Serpent RTR met 18T op de motor.
  • Standaard banden: GRP GTK03-XM5 vooraan en GTK03-XM3 achteraan.
    Deze banden hebben nog een profiel wat rijders toe laat de bandenslijtage correct waar te nemen en afstelling aan de wagen daaraan bij te sturen, en ook makkelijker te zien of de banden aan vernieuwing toe zijn. De levensduur van deze banden zal het toelaten om met 1 setje, bij correct gebruik, zeker meer dan 1 wedstrijddag te rijden en er daarna nog mee te trainen ook.
  • Bandenwarmers toegelaten.
    Dat is een éénmalige investering die ervoor zorgt dat de banden van het eerste ogenblik al grip hebben op de baan. Het maakt het dus makkelijker om goed te rijden, ook al is het vermogen beperkt.
  • Minimum gewicht: 4.100 gram
  • Body :
    Touring, geen type Group_C wagens
    Geen lightweight ( deze gaan veel te snel stuk)
  • Batterijen: hardcase 2 S batterijen geladen tot 8.40 V en niet hoger (Geen LiPo HV spanning)
  • Heats van 7 min rijplezier, zowel kwalificatie als finales.

Niet toegelaten!

  • Andere banden dan de standaard
  • Smeermiddelen op de banden.
  • De banden insnijden voor meer profiel
  • Hogere overbrenging, motor met sensor, motor van meer dan 1900 t/kV,
  • Light weigth body
  • Gyro systemen
  • ESP/ABS systemen

Naar boven

______

Reglement Efra

Reglement 1/8 GT Electro EFRA klasse:

Hierbij volgen we het Efra reglement. Zie ook www.EFRA.ws
(https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2024/03/EFRA%20Handbook%202024%20Appendix%201.pdf)

Samenvatting:

  • Motor en ESC vrij te kiezen, motor wel beperkt tot max 2800 t/kV
  • Banden
    • Rubber banden, geen foam.
    • Vooraan en achteraan even breed.
    • Verboden smeermiddelen te gebruiken
  • Body EFRA gehomologeerd (geen light weight), minimum 250 g, geverfd (link Efra site)
  • Batterijen: hardcase: 2 x 2S batterij
  • Technisch reglement wagen:
    • Gewicht minimaal 3800 gr
    • Hoogte: min 155 mm met 20mm onder het chassis
    • Wielbasis 320-379 mm
    • Lengte: max 590 mm
    • Breedte: max 310 mm
    • Foam bumper van min 200mm breedte en 10 mm hoogte
    • Spoiler
      • hoogte: max 10mm boven het hoogte punt
      • lengte: max 80mm
    • One-way lagers niet toegelaten
    • Snelwisselsysteem voor banden niet toegelaten.
  • Heats van 7 min rijplezier, zowel kwalificatie als finales.

Nog vragen? stel ze gerust : info@modelracegenk.be of kijk op Facebook of www.modelracegenk.be

Naar boven

______

Promotie

Promo via Star RC

Serpent SRX8 GTE RTR 1/8 4wd EP

Wat zit er in de doos?

– geassembleerde en afgestelde Serpent 1/8 electro GT = klaar om mee te rijden
– 4×4 met cardan aandrijvingen, 2 compacte en sterke differentiëlen, een stevige en handige aluminium motorsteun, 2 handige steunen voor het monteren van de batterijen, compacte steunen voor stuurservo, stevige 16mm schokdempers, voor- en achteraan gelagerde anti-rol baren, sterke 7075 T6 alu en plastic onderdelen voor de ophanging en aandrijving
– Dragon-RC pistool type zender op 2.4 GHz (dus geen goedkope FM zender met antenne)
– Dragon-RC 120A waterbestendige snelheidsregelaar
– Dragon-RC 1900t/kV borstelloze motor, zonder sensor = zeer krachtig en lange levensduur
– Dragon-RC 15kg sterke servo met metalen tandwielen
– 1 set banden
– geverfde en uitgesneden lage GT body met grote spoiler
– Gebruikshandleiding in kleur

Een link naar de serpent pagina over de wagen: http://promo.serpent.com/srx8-gt-e/
Let op: dit is een Amerikaanse website die niet verkoopt naar België maar wel toont wat de RTR kit bevat.

Ter promotie wordt deze RTR-kit, inclusief zender, tijdelijk aangeboden aan 470 €.

Het enige wat dan nog ontbreekt om te racen zijn:

  • Banden (GRP GTK03-XM5 vooraan en GTK03-XM3 achteraan)
  • 2 LiPo batterijen (2S hardcase pack 7.4V 8.000 mAh of meer)
  • een lader om deze LiPo packs te laden.
  • 4 AA-batterijen voor de zender
  • Model Race Genk jaarlicentie (150 €)

Rijders die dit materiaal nog niet hebben en ook geen MRG jaarlicentie, kunnen gaan voor de volledig complete starters kit aan 790 €.
Voor dit bedrag ben je als starter dus vertrokken voor uren RC-plezier. Met de jaarlicentie rij je immers ook wanneer je wilt op het circuit(*), ideaal om te trainen en dingen in de setup uit te proberen.

Het is wel nodig om de kit tijdig aan te vragen.
Daarbij dien je een voorschot te betalen op rekeningnummer BE46 7370 5926 6336:

  • € 200 voor de RTR-kit : mededeling = je naam en “GT EP MRG”
  • € 300 voor de All-in RTR-kit inclusief batterijen, lader en MRG jaarlicentie :
    mededeling = je naam en “GT EP RTR Compleet MRG”.

Zodra de kit beschikbaar is, plannen we een afhaaldatum in de kantine van de club. Op die dag kun je het resterende bedrag betalen en de auto in ontvangst nemen.

We kijken ernaar uit je te verwelkomen en je verder op weg te helpen!

Nog vragen? stel ze gerust : info@modelracegenk.be